miércoles, 28 de abril de 2010

Diumenge V Pascua: El somni de la Ciutat nova

La Bona Nova d’aquest diumenge és que la Pasqua ens vol fer homes i dones nous, « una nova vida » (Rm 6,4). A les lectures sona la paraula nou/nova com un leit-motiv: «Un cel nou i una terra nova», la «nova Jerusalem», Déu fa que “tot sigui nou”, Jesús ens deixa com a característica un “nou manament”. Avui no contemplam una teofania del Crist, sinó l’aparició de la Ciutat santa que baixa del cel. Comentarem les dues formes literàries que ens ajuden a comprendre el significat del misteri pascual: En primer lloc, l’apocalíptica (i amb aquesta intenció tendrem davant el conjunt de l’Apocalipsi 21-22, que la litúrgia distribueix en dos diumenges, Vè i VIè): “Després vaig veure un cel nou i una terra nova... I el qui seu al tron va afirmar: Jo faig que tot sigui nou”.

En segon lloc, la joànica del “manament nou”: “Us don un manament nou: que us estimeu els uns als altres tal com jo us he estimat… Tothom coneixerà que sou deixebles meus per l’amor que us tindreu entre vosaltres” (Jn 13, 34-35).


La nova Jerusalem

Ariel Álvarez ha investigat el tema de la nova Jerusalem, que provindria de l’Antic Testament i de la tradició jueva, i que els cristians haurien rebut en dos vessants: judaïtzant i espiritualitzant. El nostre text (Ap 21,1-8) la contempla com una ciutat a la terra, però espiritualitzada i litúrgica. Després n’haurien sorgit quatre línies d’interpretació: vista com a realitat material futura; com a realitat espiritual futura; com a realitat espiritual present; com a realitat material ja present, tal com la varen entendre el montanisme i altres moviments religiosos, de segles passats o fins i tot alguns contemporanis (cfr. Revista Bíblica 3-4 [2004], pp. 173-194).

Si ho cercau a la xarxa, trobareu nombrosos enllaços a la toponímia de ciutats i poblets, d’esglésies i temples, d’emisores de ràdio i televisions, de parròquies i comunitats, de cançons carismàtiques i predicacions, d’obres d’art pictòriques o literàries…

Una ciutat tan extensa on puguin cabre tots els pobles, i amb una protecció superlativa que la lliuri de tot perill. “Seria de 2.222 km de llarg per 2.222 km d'ample i 70 metres d'altària aproximadament” (Wikipèdia). Les portes obertes. La gent, ben relacionada per una avinguda d’or. Ningú es considera anònim (duu el nom distintiu al front). Sense cap casta de restriccions de llum o d’aigua, el dolor i les llàgrimes s’acabaran.

El famós exegeta brasiler Carles Mesters ho explica així: “Aparece el rostro de Dios cara a cara, ¡estampado en un mundo transformado!... Lo mejor es mirar. Mirar y contemplar el futuro que Dios preparó para los que lo aman (1 Cor 2,9)... ¿Cómo será el futuro, después de terminada la lucha? Nadie lo sabe. Nadie sabe lo que Dios preparó para aquellos que le aman (1 Cor 2,9). Pero Juan intenta adivinar a partir de las cosas que Dios ya realizó en el pasado y a partir de lo que él mismo ve realizado en las comunidades. Juan intenta imaginar el futuro a partir de la semilla y de la muestra. Él, por así decirlo, agarra siete “diapositivas” del pasado, coloca la lámpara de la fe detrás y las proyecta en la tela del futuro. Y así nos ofrece la visión de la fiesta final del camino (21,1 - 22,5).

1. El futuro que Dios ofrece es una nueva creación; 2. El futuro que Dios ofrece es un nuevo paraíso terrenal; 3. El futuro que Dios ofrece es una nueva alianza; 4. El futuro que Dios ofrece es una nueva organización de las doce tribus (“Es la organización perfecta del pueblo, simbolizada en la perfección de la Ciudad Santa”); 5. El futuro que Dios ofrece es una nueva Ciudad Santa, Jerusalén; 6. El futuro que Dios ofrece es un pueblo renovado, bello como una novia; 7. El futuro que Dios ofrece es Él mismo. Sí, frente a este futuro que el amor de Dios prepara para su puesto y con su pueblo que lucha y resiste, la gente dice: “Feliz el que hace caso de las palabras proféticas de este libro” (22,7); participará de la fiesta final del camino y estará sentado en el banquete nupcial del Cordero (19,9)”

Pablo Richard insisteix en la lectura alliberadora integral: “En resumen: la tierra y el cielo son nuevos y Jerusalén es nueva, porque en ellos la vida triunfa sobre la muerte, el orden sobre el caos y la luz sobre las tinieblas; la compasión triunfa sobre el llanto, clamor y dolor; ya no hay maldición alguna… En el Apocalipsis Jerusalén es un mito, un símbolo para designar el Pueblo de Dios o la comunidad… El símbolo de Jerusalén como ciudad expresa comunidad, pueblo, humanidad organizada; hoy diríamos: relaciones sociales o proyecto de sociedad… La historia no se reduce a la sociedad de hombres y mujeres, sino que además incluye al cosmos, a la naturaleza… En el mundo nuevo creado por Dios hay corporeidad y relaciones sociales, sólo que ahora sin muerte, sin caos, sin tinieblas, sin opresión… La gloria de Dios llena totalmente este proyecto, Dios tiene su morada en la tierra en esta nueva sociedad, Dios es todo en todos en este nuevo pueblo de Dios… Ahora toda la ciudad es santa, todos son sacerdotes, todos ven a Dios y llevan su nombre en la frente” (cfr. Apocalipsis. Reconstrucción de la esperanza, cap. VIII).


¿En quin sentit era nou el manament de Jesús?

És un punt que convé reflexionar. Ja ho feia 1Jn 2,7-10: “Estimats, el manament que us escric no és nou, sinó antic: vosaltres el teniu des del principi. Aquest manament és la paraula que vau escoltar. Però d’altra banda, el manament és nou, i es realitza tant en Jesucrist com en vosaltres, perquè la foscor es retira i ja resplendeix la llum vertadera… El qui estima el seu germà, està en la llum, i res no el fa travelar” .

Podríem dir que nou es contraposa a vell/antic. El manament era prou conegut des de temps antic, però no se li donava la importància deguda. La “regla d’or” (era el mínim en què coincidien totes les religions) s’havia formulat de manera negativa: “El que no vulguis per a tu, no ho facis a ningú” (Tb 4,15). Ara Jesucrist ho formulava positivament: “Feis als altres tot allò que voleu que ells us facin” (Mt 7,12). És "nou" perquè s’obria sense barreres el concepte de l’altre: ”Estimau els vostres enemics” (Mt 5,43). El proïsme ja no és aquell que m’està pròxim, sinó aquell a qui jo m’aproxim. És "nou" perquè ens mana que ens estimem “tal com jo us he estimat” (Jn 13,34)... Sant Pau avisa: “Potser sí que algú estaria disposat a morir per un home bo. Però Déu ha donat prova de l’amor que ens té, perquè Crist va morir per nosaltres quan encara érem pecadors” (Rm 5,7-8). És "nou" perquè l’ha posat com a prova definitiva que som deixebles seus (Jn 13,35).

El manament de Jesús és un manament nou perquè trenca tots els esquemes. L’amor no es pot manar o no seria amor: seria llei. I és nou perquè nosaltres no el podem complir: és un do de l’Esperit que ens “renova” des de dalt i des de dins. «És aquest amor que ens renova, fent-nos homes nous, hereus del Testament nou, cantadors del càntic nou» (Sant Agustí).


Utopia

El poeta anglès William Blake s’enamorà de l’utopia de la Nova Jerusalem i la feu objecte d’un pacte:

No cejará en mi espíritu la lucha
ni ha de dormirse en mi mano la espada,
hasta que levantemos otra Jerusalén
en el solar verdeante y dulce de Inglaterra”.

Però probablement haurà estat Ernesto Cardenal, un altre poeta de “la pequeña Nicaragüita”, qui l’hagi somniada i descrita més apassionadament:

“Y vi en la biología de la Tierra una nueva Evolución.

Era como si hubiera surgido en el espacio un Planeta nuevo.

La muerte y el infierno fueron arrojados

en el mar del fuego nuclear

las masas ya no existían más

y vi una especie nueva que había producido la Evolución

la especie que no estaba compuesta de individuos,

sino que era un solo organismo

compuesto de hombres en vez de células

y todos los biólogos estaban asombrados.

Pero los hombres eran libres y esa unión de hombres

era una Persona –y no una Máquina-

y los sociólogos estaban pasmados.

Y los hombres que no formaron parte de esta especie

quedaron hechos fósiles

y el Organismo recubría toda la redondez del planeta

y era redondo como una célula

(pero sus dimensiones eran planetarias)

y la célula estaba engalanada

como una Esposa esperando al Esposo

y la Tierra estaba de fiesta

(como cuando celebró la primera célula su Fiesta de Bodas)

y había un Cántico Nuevo

y todos los demás planetas habitados oyeron cantar a la Tierra

y era un canto de amor”

(La hora cero y otros poemas. El Bardo, Barcelona 1971, pp. 31-36).


Acab adjuntant un dels molts variats videos carismàtics que trobareu a Youtube relacionats amb el tema

No hay comentarios:

Publicar un comentario