Aquesta
és la pregunta que ens acaba de plantejar al Caixafòrum del Gran Hotel el
filòleg i professor de literatura i columnista de La Vanguardia A. Puigvert i
Romaguera.
Ens
ha volgut parlar en la seva condició de periodista i observador del món d’avui i
tots hem entès, també, de gran admirador del beat, “català de mallorques”. Primer
ens ha presentat la seva figura amb uns trets gruixuts i suggestius: Ramon, lo foll;
Ramón, lo savi; Ramon, l’incansable; Ramon, novel·lista; Ramon, lo convertit; Ramon, teòleg, místic i
missioner.
Un bon retrat d’un coneixedor entusiasta que ens agradaria adquirir
per fer-lo part del nostre patrimoni. El conferenciant ha subratllat que l’últim
sentit de la utopia lul·liana era convertir-se en l’amic amat de l’Amat. Que l’Església
mai es deixa reformar fàcilment. Que, en tot cas i temps, abans de reformar els
altres, cal cercar de reformar-nos nosaltres mateixos. Que el diàleg sempre és
vàlid i que, per a evangelitzar i dialogar, sempre haurem d’utilitzar el
llenguatge que la gent coneix.
Ha
passat després a fer el diagnòstic de la nostra època, 700 anys després. Parlava de Catalunya, pensant que aquí, a les
Illes, no deu esser molt diferent. A la nostra societat “Déu ha mort”, encara que
hi hagi grups de creients i encara sigui notable la influència de l’Església.
Holanda i Catalunya són els campions universals de la laïcitat.
L’Església
catalana dels anys 60-70 donà suport a l’antifranquisme, s’identificà amb el
canvi democràtic, amb la revolució cultural, amb el compromís amb els
pobres. S’apropà als hippy, als Beatles,
als socialismes. No liderà, però fou comparsa dels canvis polítics i culturals.
Ara hem vist quela gent es passà a la política i deixà l’Església. No passà el
mateix a França, que fou més lul·liana: Més conreu de l’estudi, de l’espiritualitat;
més laica abans que nosaltres, però més dialogant amb la modernitat; més segur
de la seva pròpia identitat, com Ramon Llull!
Ara
la nostra Església ha quedada encastellada i qui la “desencastellarà”? Els sermons
apocalíptics o moralitzants? Ramon Llull pretenia reformar l’Església de cap a baix
(cinc estaments a imitació de les cinc llagues de Crist, i la vida ermitana a
dalt de tot). Volia cristianitzar la societat, però després de molt d’estudi i
reflexió i vida mística. Diàleg missioner que arribàs a tothom, emprant el
llenguatge de l’altre.
La
nostra Església té la temptació de tancar-se en la defensa de la tradició.
Preservar més la seva presència pública que la presència de l’Esperit. Tant
perillós fou per l’Església espanyola assumir el nacionalcatolicisme com per l’Església
catalana assumir el catalanisme.
El
conferenciant ha comentat després que el discurs de Ratzinger era més lul·lià,
defensant la racionalitat de la fe, la relació entre Logos i Àgape, no Logos i
Eros. Però
Bergoglio està en la línia del Blaquerna de Ramon Llull quan diu que la fe no
és una ideologia i vol reformar la cristiandat. A ell li hagués agradat la descripció
de l’Església com una mena d’hospital de campanya, oberta a tothom. Gairebé fanàtic
del diàleg sense límits, compromès amb una reforma radical, des d’un
cristianisme franciscà. Són d’aquells homes que, com Jesús, no vengueren a
portar la pau sinó l’espasa. Denunciadors
del carrerisme eclesiàstic, de la “globalització de la indiferència” dels
poderosos davant les víctimes. Que prediquen la combinació de l’amor amb el
discerniment.
Don
Xavier Salinas ha comentat entusiasta alguna de les aportacions. Crec que no
estan gens malament aquestes crides que ens arriben de fora, en nom de Ramon
Llull, el Rodamón. De la boca i la ploma d’un seglar català, periodista i
literat, és a dir, predicador ambulant i apassionat com el nostre Ramon Llull.
No hay comentarios:
Publicar un comentario